lunes, 19 de noviembre de 2012

Quines són les competències.


Durant aquestes setmanes, en totes les entrades hem estat parlant de les competències, que eren i en que es basaven, però mai hem dit quines són les competències. Les competències són 8 i es divideixen en  4 grups. En el grup de les comunicatives es troben la competència comunicativa lingüística i audiovisual, i l’artística i cultural, en les metodològiques es troben la competència de tractament de la informació i competència digital, la matemàtica, i la de aprendre a aprendre, en les personals només hi ha una la autonomia i iniciativa personal, i per últim en les de conviure i habilitar el món es troben la de coneixement i interacció amb el món físic i la social i ciutadana.

Actualment en els centres el coneixement es divideix en àrees o matèries, que és el que estudien els alumnes i hi ha algunes competències que coincideixen amb les matèries. Però hauria de ser al revés, s’han d’estudiar les competències tot i que hi hagi que no coincideixen amb matèries. Per això és necessària un area comú que contengui aquestes competències però que a la vegada també es puguin substituir per activitats de aprenentatge.

Les competències s’aprenen segons una seqüència didàctica que es divideix en 5 parts, la primera identificar l’objecte d’estudi en la realitat, la segona és la construcció de les possibles respostes al problema, la tercera és la expressió de la resposta al problema, la quarta és la revisió del coneixement per a planificar el seu aprenentatge i per últim la sexta part que és la seva aplicació a situacions reals i diferents. Per estudiar les competències no només s’ha de plantejar com problema amb lògica disciplinar si no que la resolució del problema tingui una aplicació a un problema a la vida real que més endavant ens puga ajudar en situacions de la reals.

Tot i que canviem les matèries per les competències encara hem de canviar moltes coses per a que funcioni millor. Hi ha d’haver un canvi curricular, que és el que encara ha de ensenyar el professor i quina informació està a l’abast de l’alumne, perquè hi ha conceptes que necessites que t’expliquin. També ha de haver un canvi en el professorat, han de avaluar a cada alumne per saber com s’ha desenvolupat individualment per saber com exercita les competències, també han de utilitzar, com diu el professorat en els vídeos del col·legi de Jacint Verdaguer, una tecnologia dolça, és a dir, preocupar-se per la persona. Un canvi d’eines, s’han d’utilitzar les eines més noves per als nens i el desenvolupament de la classe. I per últim un canvi d’espais, s’ha de canviar la distribució de la classe i utilitzar altres espais i obrir-se a l’entorn. Un altre dels canvis també seria que no només els professors avaluessin als nens en la seva competència sinó tots els professor avaluar als nens en totes les competències segons el que ensenyi cada professor.

L’ensenyança per competències la trobo important e interessant però alhora també veig molt difícil la seva aplicació ja que serien molts de canvis, tot i que necessaris per millorar la educació. Però està bé que encara que les competències no estan aplicades hi hagi professors que estan conscienciats de la importància que tenen i que és necessari un canvi.

Us recoman aquests vídeos de les competències  penjaré 1 però hi ha 7 vídeos però des de el primer es pot arribar-hi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario