Make your own slideshow at Animoto.
A la entrada anterior ja
parlarem del terme competències, que surt molt bé explicat en el llibre de
Antoni Zabala, però aquesta setmana aprofundirem una mica més en aquest idea
que introduirem la setmana passada. Començaré definint que és una competència,
és una capacitat o habilitat per efectuar tasques en situacions diverses, de
forma eficaç, en contextos diferents, de manera integrada i relacionada. Aquest
terme es començà a utilitzar en el món de l’empresa i estava atribuït a la resolució
de problemes, i més tard en l’educació i es refereix al que han d'aprendre els
nens a l’escola. Les competències es la posada en pràctica del saber teòric en
qualsevol context.
Abans eren pocs els que utilitzaven el terme competència, com els innovadors
del segle passat, però actualment ha passat a estar inclosa en el currículum.
L’objecte d'estudi de l’escola ha de ser la vida, i s’ha de orientar als
alumnes segons les seves possibilitats En canvi l’objecte d’estudi són unes matèries
determinades i no hi ha formació respecte al mon laboral que a la fi és on
desprès estarem tots, les disciplines són insuficients per poder entendre la
vida. Com a experiència, molts dels coneixements que he après en aquests anys
no els record, i per exemple no me han ensenyat com fer un currículum que es un
coneixement que més tard es posarà en pràctica no com les matèries i per tant
és més útil.
Un dels objectius de ensenyar per competències és aprendre a conviure,
aprendre a saber, aprendre a fer, aprendre a conèixer i aprendre a ser. Els
principis psicopedagògics ens senyalen les condicions que han de donar-se en
tot procés d’aprenentatge de competències. Per ser competent has de saber el
aprenentatge de coneixements, de fets, de procediments, de actituds i de
conceptes. Per saber els conceptes hem de fer una construcció personal del
significat, per als fets hem de recordar-los, per als procediments han
d’aplicar-se en contextos determinats i per la actitud ha de ser positiva i
bona. Els professors per tal de que aprenguin tot això han de fer tasques en
els que ells hagin de treballar, s’han de motivar i els hem de motivar, han de
posar ganes e iniciativa, tot i que no tot els nenes són iguals i necessitaran
diferents tipus de atenció ja que seran diferents graus de competències.
Els nens sobretot han de donar-li utilitat als coneixements i fer una
reflexió sobre el que fan però no dissociada del seu ús.
Tot i que duc bastant de dies donant a classe les competències encara em
costa saber exactament el que són, perquè tot i que és aprenentatge pràctic
això engloba moltes més coses. La setmana passada sabia que era però no el que
era necessari per ser competent, i quan ho veus aclareix moltes coses i veus
millor la importància que té. També com hem llegit el llibre d’en Zabala i a
més en la última sessió de bases didàctiques varem veure una conferència de
Zabala a Eivissa on parla d’alguns capítols del seu llibre poc a poc anam tenim
més coneixements sobre les competències.
Aquest és un
altre video que vaig veure en el bloc de l'escola can cantó. http://cancantocompetencies.blogspot.com.es/2011/11/dos-videos-per-reflexionar.html
Aquestos són els enllaços de les fotos:
http://www.arteyfotografia.com.ar/18218/fotos/406886/
No hay comentarios:
Publicar un comentario