lunes, 5 de noviembre de 2012

Les competencies


Make your own slideshow at Animoto.


A la entrada anterior  ja parlarem del terme competències, que surt molt bé explicat en el llibre de Antoni Zabala, però aquesta setmana aprofundirem una mica més en aquest idea que introduirem la setmana passada. Començaré definint que és una competència, és una capacitat o habilitat per efectuar tasques en situacions diverses, de forma eficaç, en contextos diferents, de manera integrada i relacionada. Aquest terme es començà a utilitzar en el món de l’empresa i estava atribuït a la resolució de problemes, i més tard en l’educació i es refereix al que han d'aprendre els nens a l’escola. Les competències es la posada en pràctica del saber teòric en qualsevol context.

Abans eren pocs els que utilitzaven el terme competència, com els innovadors del segle passat, però actualment ha passat a estar inclosa en el currículum.
L’objecte d'estudi de l’escola ha de ser la vida, i s’ha de orientar als alumnes segons les seves possibilitats En canvi l’objecte d’estudi són unes matèries determinades i no hi ha formació respecte al mon laboral que a la fi és on desprès estarem tots, les disciplines són insuficients per poder entendre la vida. Com a experiència, molts dels coneixements que he après en aquests anys no els record, i per exemple no me han ensenyat com fer un currículum que es un coneixement que més tard es posarà en pràctica no com les matèries i per tant és més útil.

Un dels objectius de ensenyar per competències és aprendre a conviure, aprendre a saber, aprendre a fer, aprendre a conèixer i aprendre a ser. Els principis psicopedagògics ens senyalen les condicions que han de donar-se en tot procés d’aprenentatge de competències. Per ser competent has de saber el aprenentatge de coneixements, de fets, de procediments, de actituds i de conceptes. Per saber els conceptes hem de fer una construcció personal del significat, per als fets hem de recordar-los, per als procediments han d’aplicar-se en contextos determinats i per la actitud ha de ser positiva i bona. Els professors per tal de que aprenguin tot això han de fer tasques en els que ells hagin de treballar, s’han de motivar i els hem de motivar, han de posar ganes e iniciativa, tot i que no tot els nenes són iguals i necessitaran diferents tipus de atenció ja que seran diferents graus de competències.
Els nens sobretot han de donar-li utilitat als coneixements i fer una reflexió sobre el que fan però no dissociada del seu ús.

Tot i que duc bastant de dies donant a classe les competències encara em costa saber exactament el que són, perquè tot i que és aprenentatge pràctic això engloba moltes més coses. La setmana passada sabia que era però no el que era necessari per ser competent, i quan ho veus aclareix moltes coses i veus millor la importància que té. També com hem llegit el llibre d’en Zabala i a més en la última sessió de bases didàctiques varem veure una conferència de Zabala a Eivissa on parla d’alguns capítols del seu llibre poc a poc anam tenim més coneixements sobre les competències.


Aquest és un altre video que vaig veure en el bloc de l'escola can cantó. http://cancantocompetencies.blogspot.com.es/2011/11/dos-videos-per-reflexionar.html





Aquestos són els enllaços de les fotos:

http://www.arteyfotografia.com.ar/18218/fotos/406886/

No hay comentarios:

Publicar un comentario