Aquesta setmana parlarem del currículum. Aquest concepte ja l’havíem
mencionat a classe però encara no desenvolupat ni treballat. El currículum es
refereix al conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, criteris
metodològics i de avaluació que els estudiants han d’aconseguir en un
determinat nivell educatiu.
Va ser introduït per primera vegada per la LOGSE (Llei Orgànica General del
Sistema Educatiu) en 1990. L’estructura la forma l’administració central, a
vegades junt amb la comunitat autònoma, el centre i els professors. El
currículum té un mínim de competències d’educació transferides per la comunitat
autònoma, en l’escola es concreta i reorganitza, majoritàriament té una funció
d’orientació.
Cada etapa hi ha uns objectius que s’han de complir que estableix el
currículum per passar de cicle. Tot i que aquest és obligatori s’aplica també a cicles que no són obligatoris
com infantil o batxillerat. En batxillerat és important perquè es fa de cara a
la prova de selectivitat, però en infantil han de començar a desenvolupar la
seva personalitat, no a omplir-se de continguts. Més que un currículum,
necessitem mestres competents i professionals capaços de desenvolupar la seva
pròpia programació. Hi ha molts que com que cada any el currículum és el mateix
i el coneixement és globalitzat no es molesten i utilitzen la programació dels
anys anteriors o la del llibre, és a dir, el currículum s’identifica amb el llibre de text. Els
professor a vegades es preocupen només de cobrir tots els objectius, i no de
com ho estan fent i si d’aquella manera és el millor per als alumnes, ho fan
d’una manera rapida pel carregament de contingut.
Una altra de les coses importants del currículum és com s’elegeix el que és
important per tractar a l’escola, i es fa a través de quatre fonts. La primera
font és la sociocultural, ensenyaments tenint en compte el context, la
psicològica, segons les característiques dels nens en les diferents etapes, la
disciplinària allò rellevant de cada àrea, i la pedagògica, com s’ensenya cada
contingut depenent de la disciplina. A l’educació infantil el que s’ha d'aconseguir és ,que a partir del aprenentatge d’uns continguts determinats,
com podem assolir les capacitats, com les cognitives o lingüístiques, que són
els objectius generals.
El currículum té dos parts una bona i una altra dolenta. La bona es que pot
servir per orientar per saber més o menys quins continguts has de seguir, però
la dolenta és que hi ha professors que no proposen cap objectiu propi, es a
dir, no innoven i només es basen en el currículum. En la meva etapa en el
institut he vist molts així que el primer dia et deien que havies de mirar
l’índex del llibre i que era allò el que anàvem a fer en tot el curs. I dic jo,
si només anem a utilitzar el llibre per a que necessitem el professor?
No hay comentarios:
Publicar un comentario